Filtr cząsteczek stałych – ekologiczne wyzwanie dla kierowców

Filtr cząsteczek stałych, znany jako DPF (ang. diesel particulate filter) lub FAP (franc. filtre à particules) montowany jest w samochodach napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Ma za zadanie oczyszczanie spalin z cząsteczek sadzy (czarny dym unoszący się za autem). Coraz wyższe wymagania dotyczące czystości emisji spalin, a w szczególności wprowadzona norma Euro IV (obowiązująca dla pojazdów z silnikiem diesla od roku 2006), spowodowały potrzebę zastosowania przez producentów rozwiązania, które w znaczny sposób ograniczy emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Ponieważ nie udało się zbudować auta z silnikiem diesla, który nie będzie emitował cząsteczek stałych, producenci postanowili po prostu je wyłapać.

Filtr cząsteczek stałych – co to takiego?

W części pojazdów montowane są filtry jednorazowe, które po napełnieniu wymieniane są na nowe, zazwyczaj jednak mamy do czynienia z filtrami regeneracyjnymi. Filtr jest montowany w układzie wydechowym auta. Z zewnątrz przypomina tłumik lub katalizator. Wykonany jest z metalu, materiałów ceramicznych lub ze specjalnego papieru, wewnątrz przypomina plaster miodu z kanalikami zaślepionymi z jednej strony. Wydajność prawidłowo działającego filtra w samochodzie waha się w stałym przedziale 85-100%. Ścianki kanalików filtra są porowate, co umożliwia przepływ spalin, ale zatrzymuje cząsteczki sadzy, powodując ich stopniowe nagromadzenie, co w efekcie prowadzi do zapychania filtra i utrudnia przepływ spalin. Niestety to, co miało stać się rozwiązaniem dbającym o ekologię w rzeczywistości zdarza się, że jest wielkim wyzwaniem dla kierowców w zakresie odpowiedniej eksploatacji pojazdu, a także elementem, który lubi płatać figle.

Czy filtr cząsteczek stałych można zregenerować?

Ze spalania oleju silnikowego powstają wspomniane już cząsteczki sadzy wraz z innymi związkami trującymi, które osadzają się na licznych kanalikach wewnątrz filtra, stopniowo go zapychając. Aby filtr nie zapchał się zupełnie musi zostać oczyszczony. W jaki sposób – po prostu trzeba go ”przepalić”. Nie jest to jednak takie łatwe. Żeby uzyskać z sadzy nieszkodliwy dwutlenek węgla wpierw trzeba ją spalić w temperaturze ok. 550-600oC. Takową możemy uzyskać jedynie jadąc ze stałą prędkością powyżej 60km/h bez zmiany biegów przez ok. kwadrans – w zależności od modelu samochodu dłużej lub krócej. (Przerwanie tego procesu skutkuje przedostaniem się niespalonego paliwa do oleju, co w konsekwencji rozrzedza olej podwyższając jego poziom). Jest to tzw. pasywna regeneracja filtra. W warunkach miejskich jest to zadanie prawie niewykonalne. Zostaje nam więc wyjazd na autostradę. Dla kierowców, którzy użytkują swoje auta w miastach, jeżdżą ze zmienną prędkością nie przekraczającą wspomnianych 60km/h – dodatkowy kłopot.

filtr czasteczek stalych rysunek

W sytuacji kiedy pasywna regeneracja filtra nie przynosi pożądanych efektów konieczne jest przeprowadzenie wymuszonej regeneracji w serwisie samochodowym. W tym celu samochód z pracującym silnikiem (ok. 2000 obrotów) zostaje podłączony pod komputer i następuje wypalanie DPF’a. Proces trwa około godziny. Niestety czasem i ten zabieg nie jest możliwy i musimy wymienić zużyty filtr na nowy, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Uważni kierowcy, obserwujący zachowania swojego samochodu na drodze, mogą zauważyć chwilową głośniejszą pracę silnika lub (na kontrolce chwilowego zużycia paliwa) krótkie momenty, w czasie których zużycie paliwa nieznacznie wzrasta np. z 7 do 10l. Najprawdopodobniej właśnie w tym momencie następuje tzw. aktywna regeneracja filtra cząsteczek stałych. Jak to się dzieje? Zarówno na wejściu jak i na wyjściu filtra zamontowane są czujniki, które mierzą różnice ciśnienia spalin pomiędzy wejściem a wyjściem, co pozwala oszacować stopień zapełnienia filtra sadzą. Im więcej sadzy, tym przelot spalin jest bardzej utrudniony i zwiększa się różnica pomiędzy ciśnieniami. Wyższe ciśnienie przed filtrem jest sygnałem, że został on zapchany. Sterownik silnika otrzymuje odpowiedni komunikat i aktywuje proces wypalania. Niedobrze, jeżeli taka sytuacja nastąpi w momencie, gdy np. wyłączamy silnik przed domem czy marketem lub zatrzymujemy się na światłach. Jeżeli tylko zauważymy, że właśnie mógł rozpocząć się proces aktywnej regeneracji, a mamy taką możliwość, kontynuujmy jazdę (bez zmiany biegów z odpowiednią prędkością).

Filtr cząsteczek stałych w samochodach amerykańskich

Mamy dobrą wiadomość dla posiadaczy amerykańskich samochodów: problem z filtrem w samochodach – Jeep, Chrysler/Lancia w zasadzie nie istnieje! Dlaczego? Wiele wskazuje na to, że rozwiązanie tej zagadki tkwi w konstrukcji filtra i całego systemu. W naszym serwisie doliczyliśmy się dwóch przypadków, kiedy w samochodach amerykańskich musieliśmy wykonać komputerowe przepalanie DPF’a. Powód? Auta były wykorzystywane jedynie w warunkach miejskich – jeździły rzadko i to w bardzo krótkie trasy.

Czy można usunąć DPF/FAP?

Można, oczywiście tyle, że jest to niezgodne z prawem. Ponadto może skutkować problemami z funkcjonowaniem układu elektronicznego oraz utratą Euro 4 (zielonej plakietki w strefie Umweltzone). Producentowi samochodów ciężarowych udało się już zbudować silnik spełniający normę emisji Euro5 bez konieczności oczyszczania spalin. Zatem czekamy na podobne rozwiązania dla samochodów osobowych…

… a tymczasem

cóż, nie pozostaje nam nic innego jak tylko stwierdzić, że samochody z silnikami wysokoprężnymi nie są dla każdego. Doskonale sprawdzają się w częstej eksploatacji na długich dystansach, podczas jazdy z dużą i stałą prędkością. Tym, którzy do pokonania mają krótką drogę dom-przedszkole, dom-szkoła, dom-kościół, dom-praca, stoją w korkach, na światłach i w zasadzie przez dłuższy czas nie rozwijają większych prędkości zdecydowanie polecamy silniki benzynowe.

Ustawienia prywatności
Dealer samochodowy Poznań Voyager Group

Używamy ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów. Jeśli podejmiesz decyzję co do cookies (udzielisz zgodę lub nie), to zapamiętamy ją zapisując osobne cookie. Poniżej znajdziesz informacje o tym, jakie inne ciasteczka i skrypty będą używane, gdy udzielisz zgody. W każdej chwili możesz zmienić te ustawienia. Nie wpłynie to na twoją wizytę na stronie.

UWAGA: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.

Monitorowanie i marketing

Administratorzy www.voyagergroup.pl wykorzystają pliki cookies do monitorowania statystyk i do marketingu wg zasad opisanych w Polityce prywatności.